Suomeksi website
På matskolan kockar barnen med råvaror i säsong – anmälan öppnar 1.3.2024 featured image

På matskolan kockar barnen med råvaror i säsong – anmälan öppnar 1.3.2024

Publicerad

Anmälan till sommarens matskolor för barn öppnar den 1 mars 2024 kl. 10 på webbsidan matskolan.fi. Matskolan är ett lärorikt dagläger, var barnen lär sig genom att göra matlagning, matens väg från jord till jord, hälsosamma matvanor samt rörelseglädje. Matskolans höjdpunkter är besöket till en lokal bondgård samt familjemiddagen för nära och kära. Matskolor ordnas av 4H-föreningar runtom i Finland.

– I sommar ordnas 20 matskolor för hundratals barn i ålder 8-12 år i Svenskfinland och på Åland. Likväl sysselsätter de lokala 4H-föreningarna närmare hundra unga som hjälpledare på matskolorna, för flera unga en värdefull första arbetslivserfarenhet. Matskolan välkomnar alla barn och lärandet stöds bland annat med symbolstöd. Genom matskolan uppmuntrar vi barn och unga till såväl matglädje, som en mer hållbar livsstil, berättar Bettina C. Lindfors, ansvarig för Matskolan verksamheten vid Finlands svenska 4H.

Matskolor ordnas som dagläger under sommarlovet, från juni till augusti för barn i ålder 8–12 år. Svenskspråkiga matskolor arrangeras i Borgå, Ingå, Jomala (Åland), Karis, Kimitoön, Korsholm, Korsnäs, Kristinestad, Kronoby, Lovisa, Malax, Maxmo, Närpes, Nykarleby, Pargas, Pedersöre, Sibbo, Tenala, Terjärv och Vörå av 4H-föreningarna.

På Matskolan lyfts det unika i det lokala

Matskolan fokuserar på mat producerad och förädlad i den egna regionen – detta gör varje matskola unik. Barnen uppmuntras till att prova på olika råvaror med alla sina sinnen och upptäcka nya smaker vid matlagningen.

– Att använda lokala råvaror i säsong främjar matkulturen, gynnar lokalsamhället och ger ett ansikte på bonden bakom maten. Gårdsbesöken ger barn och unga en konkret möjlighet att personligen få uppleva matens ursprung. Samtidigt får de nya insikter om livet på gården med hänsyn till både människorna, växterna, husdjuren och jordmånen, säger kommunikationschef Mia Wikström vid Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC.

Matskolan verksamheten koordineras av Finlands svenska 4H tillsammans med Suomen 4H-liitto. Bondgårdsbesöken förverkligas i samarbete med SLC och centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenterna MTK. Likväl tilldelas matskolans deltagare aktuellt material om matens väg från jord till bord. Samarbetet främjar matfostran för barn och unga.

Hitta din närmaste matskola här.

Tilläggsuppgifter:
Bettina C. Lindfors, utvecklingsansvarig för Matskolan, Finlands svenska 4H, 040 920 9810, bettina.lindfors@fs4h.fi
www.matskolan.fi
Back to top of page