Hundratals barn lär sig matlagning på sommarens matskolor

Publicerad

Matskolor för barn förverkligas av både svensk- och finskspråkiga 4H-föreningar runt om i landet. I sommar arrangeras dryga 40 matskolor. Temat på årets matskolor är fisk.

4H-föreningarna förverkligar matskolorna som 4-5 dagars dagsläger runt om i landet. Matskolorna hålls under sommarlovet, de flesta i juni. Matskolorna erbjuder cirka 700 barn rolig och lärorik sysselsättning under sommarlovet och närmare 200 ungdomar värdefull arbetserfarenhet som hjälpledare.

På dagslägren deltar 8-12-årig barn både från landsbygden och städerna. På matskolorna lär sig barnen matlagning, om hälsosam närproducerad mat och matens väg från jord till bord. Till programmet hör också ett bondgårdsbesök,  lek och rörelse och en gemensam familjemiddag.

Svenskspråkiga matskolor arrangeras på följande orter: Mickelspiltom, Isnäs, Borgå, Sibbo, Helsingfors, Ingå, Karis, Kimito, Pargas, Närpes, Korsnäs, Petalax, Vasa, Vörå, Pedersöre, Nykarleby, Kronoby och Terjärv.

Anmälningen till årets svenskspråkiga matskolor öppnas söndagen den 1 mars klockan 10. Matskolorna och anmälningsformulären hittas på Matskolans sajt: https://matskolan.fi/anmalan/

Årets tema är fisk

På årets matskolor får barnen bekanta sig med fisk som råvara i matlagningen. En av samarbetsparterna för fisktema är Pro Kala. Föreningen informerar, producerar material och arrangerar olika evenemang. Pro Kala representerar hela fiskenäringskedjan från vattnet till bordet.